گاز فریون یا گاز مبرد چیست

گاز فریون یا گاز مبرد چیست

 

گاز فریون که به عنوان یک ترکیب شیمیایی دارای نقطه جوش پایینی است به همین دلیل در حالت مایع، گرما را از محیط دریافت نموده و بخار می شود، سپس در کمپرسور تحت فشار قرار گرفته و به حالت مایع باز می گردد، تکرار این چرخه سبب کاهش دما شده و در نهایت تولید سرما می کند.

از تجهیزات مهم که روی بالا رفتن کیفیت زندگی و رشد برخی صنایع بسیار تاثیرگذار بوده است، ساخت سیستم های سرمایشی همچون یخچال های خانگی و صنعتی، سرد خانه ها و سیستم های تهویه مطبوع همچون چیلر است.

 

در تمامی تجهیزات نام برده شده مهم ترین عامل جهت انجام فرآیند کاهش دما و حتی انجماد، استفاده از گاز های مبرد یا فریون می باشد و با توجه به پیشرفت های بسیاری که در ساخت تجهیزات سرمایشی انجام شده است، هنوز هم به عنوان یک عضو ثابت در این سیستم ها مورد استفاده هستند، به همین دلیل در ادامه با دریافت مشاوره از کارشناسان هایپر صنعت فامکو ارائه دهنده انواع گاز فریون یا مبرد، اقدام به معرفی این محصول پر کاربرد نموده ایم

این گاز که به عنوان یک ترکیب شیمیایی دارای نقطه جوش پایینی است به همین دلیل در حالت مایع، گرما را از محیط دریافت نموده و بخار می شود، سپس در کمپرسور تحت فشار قرار گرفته و به حالت مایع باز می گردد، تکرار این چرخه سبب کاهش دما شده و در نهایت تولید سرما می کند، با توجه به کثرت استفاده از سیستم های سرمایشی که دارای این ترکیب شیمیایی هستند، فریون ها قالبا دارای ویژگی هایی می باشند که کمترین خطر جانی را برای انسان داشته باشد از جمله این ویژگی ها می توان به غیرسمی بودن و غیر قابل اشتعال بودن اشاره نمود شایان ذکر است گاز های فریون قادر به ترکیب با روغن نبوده و بخار آن ها موجب خوردگی در فلزات نمی شود، همچنین این ترکیبات فاقد خاصیت رسانایی برق نیز هستند. البته ذکر این نکته ضروریست که تمامی گاز های مبرد دارای ویژگی های نام برده شده نمی باشند، زیرا خاصیت سمی بودن گاز های مبرد با توجه به عواملی همچون غلظت و یا ترکیب شدن با عناصر مختلف تغییر کرده و در 6 سطح تقسیم بندی می شود، به همین دلیل حتما خرید گاز مبرد می بایست با راهنمایی مشاورین این حوضه صورت پذیرد.

 

انواع گاز

گازهای فریون دارای انواع مختلفی می باشند دلیل این امر، آسیب این گازها به لایه ازن زمین می باشد، برای کاهش این آسیب ها تغییرات بسیاری در ترکیبات گازهای مبرد انجام شده تا به ترکیبات سالم از این گازها دست یافته شود، همین امر موجب شده است در طول زمان بارها ترکیبات شیمیایی آنها تغییر کرده و در انواع مختلفی ارائه شود.

کاربرد گاز فریون

  • حتی رطوبت گیرها هم از گازR22 استفاده می کنند.
  • سیستمی از سیم پیچ ها و کمپرسور در دستگاه تهویه وجود دارد.
  • دستگاه تهویه هوا گاز R22 را فشرده کرده و آن را بسیار داغ می کند.
  • زمانی که این گاز در سیم پیچ ها به حرکت در می آید سرد و مایع می شود
  • در این حالت R22 سرد شده گرما را از هوای اطراف جذب کرده و هوای سرد را به بیرون می دهد
  • این سیکل ورود هوای گرم و خروج هوای سرد در دستگاه ثابت است و با این عمل هوای خنک و مطبوعی در محیط ایجاد می شود.
  • پرکاربردترین گازهای فریون موجود در بازارگاز R134 (در اتومبیل ها ) و گاز R22 (در سیستم های تهویه هوا) هستند.

 R22

این گاز غیر سمی که خاصیت اشتعال پذیر نبودن را نیز در خود دارد. در گذشته استفاده گسترده ای در سیستم های خنک کننده داشت. این گاز ها تقریبا در تمام سیستم های خنک کننده مورد استفاده قرار میگرفتند. از مزیت های این گاز میتواند به تراکم پذیری زیاد و ایجاد سرمای بیشتر اشاره کرد. این گاز نیز به علت اثرات مخربی که بر محیط زیست دارد ممنوع شده است.

R134

این گاز فریون به این دلیل که اثر مخربی بر لایه ازون ندارد جایگزین گازهای قبلی شده است. مانند نمونه های قبلی سمی نیست و قابلیت اشتعال ندارد. عمده استفاده از این گازها در ساخت یخچال خانگی و کولر خودرو است.این گاز خاصیت جذب رظوبت بالایی دارند و روشن کردن کمپرسورهایی که از این گاز استفاده میکنند در شرایطی که محیط اطزاف رطویت بالا دارد ممکن است دچار آسیب در سیکل تبرید شود.

R404

این مبرد از ترکیب سه گازR12.R22.R502  تشکیل شده است . این گازها برای استفاده در دمای پایین ساخته شده اند. و هیچ خطری برای لایه ازون و محیط زیست ندارند و بیشتر در ماشین های انتقال مواد غذایی ، یخ سازها و یخچال های صنعتی مورد استفاده قرار میگیرند.

R410

گاز R410 دارای بازدهی سرمای بالایی میباشد. این گاز کاربرد زیادی در سیستم های صنعتی دارد. البته در بخش خانگی سیستم های سرمایشی نیز مورد استفاده قرار میگیرد. این گاز که گازی غیرقابل اشتعال است. با توجه هب این که برای لایه ازون خطری ندارد و باعث گرم شدن بیشتر کره زمین نمشود. با استقبال بالایی رو به رو شده است.

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *