روغن وکیوم چیست؟

روغن وکیوم چیست؟

روغن وکیوم نوعی روغن روان کننده است که در پمپ های وکیوم برای کاهش اصطکاک و سایش قطعات متحرک پمپ و حفظ خلاء با جلوگیری از ورود هوا و سایر گازها به پمپ استفاده می شود. همچنین به حذف گرمای تولید شده در فرآیند پمپاژ کمک می کند.

نقش های روغن در پمپ وکیوم

روغن در پمپ های وکیوم به عنوان روان کننده برای کاهش اصطکاک و سایش قطعات متحرک و همچنین برای آب بندی و محافظت از پمپ در برابر رطوبت و سایر آلاینده ها استفاده می شود.

همچنین وجود روغن به انتقال گرما از پمپ، حفظ خلاء و جلوگیری از نشت هوا به داخل سیستم کمک می کند. نوع روغن مورد استفاده در پمپ خلاء به نوع پمپ و کاربرد آن بستگی دارد، اما معمولاً از روغن معدنی و روغن های مصنوعی استفاده می شود.

روغن دارای نقش های مختلفی در پمپ خلاء می باشد. از جمله

_ به عنوان پرکننده فضای خالی و سیستم آب بندی به کار گرفته می‌شود. ( تا از ورود هوا به حد فاصل بین قطعات پمپ روغنی جلوگیری کرده و امکان ایجاد خلأ را به شکل مناسب فراهم کند)

_روغن می تواند در ایجاد مکش تا محدوده نزدیک به صفر مطلق موثر باشد. زیرا فشار بخار روغن بسیار بالاتر از آب میباشد(البته در حالتی که از روغن استاندارد استفاده شود)

_نقش جلوگیری از فرسایش قطعات مختلف را دارد

از نشانه های بارز و برجسته روغن وکیوم به موارد زیر می توان اشاره نمود:

_ تحمل حرارت بالا

_ عدم تغییر در وضعیت رنگ

_ عدم تغییر شکل

_ عدم تغییر بوی روغن

فاکتور های مهم در انتخاب روغن پمپ وکیوم:

مقاومت بالا در برابر حرارت و فشار

مقاومت بالای روغن در برابر حرارت و فشار عامل مهم تاثیر گذار روی پمپ های وکیوم می باشد. که در واقع  باعث می شود میزان استهلاک پمپ پایین تر بیاید.

گرانروی و ویسکوزیته بالا

روغنی با ویسکوزیته مناسب برای محدوده دمای کار و فشار پمپ خود انتخاب کنید. روغن هایی با ویژگی گرانروی و ویسکوزیته بالا، به دلیل اینکه میزان تبخیر آن ها کم است، حجم روغن در طول فعالیت پمپ، از یک مقدار مشخص پایین تر نمی آید.

سطح تصفیه

به دنبال روغن با سطوح ناخالصی کم باشید، زیرا این ناخالصی ها می توانند به مرور زمان به پمپ شما آسیب بزنند.

چسبندگی و پوشش مناسب

روغنی با ویژگی چسبندگی و پوشش مناسب جهت جلوگیری از خوردگی پمپ های خلا کار برد دارد. در واقع این نوع روغن به عنوان یک سیستم پوششی با چسبندگی بالا، روی قطعات مختلف مانند تیغه ها و روتور قرار گرفته و احتمال خوردگی آن ها را به حداقل می رساند.

زمان تعویض روغن وکیوم به چه صورت است؟

زمان تعویض روغن وکیوم به عوامل مختلفی از جمله نوع پمپ خلاء، شرایط کار و کیفیت روغن بستگی دارد. به عنوان یک دستورالعمل کلی، روغن پمپ وکیوم باید حداقل یک بار در سال یا اگر پمپ در شرایط شدید مانند دمای بالا یا محیط های کثیف کار می کند، بیشتر تعویض شود.

در برخی موارد، سازنده پمپ خلاء شما ممکن است توصیه‌های خاصی در مورد زمان تعویض روغن ارائه دهد، بنابراین همیشه بهتر است به دفترچه راهنما مراجعه کنید یا برای راهنمایی با سازنده تماس بگیرید.

همچنین مهم است که وضعیت روغن را به طور منظم بررسی کنید و در صورت مشاهده علائم آلودگی یا تخریب، مانند رنگ تیره، بوی غیر معمول، یا قوام غلیظ، آن را تعویض کنید. این کمک می کند تا اطمینان حاصل شود که پمپ شما در اوج عملکرد کار می کند و طول عمر آن را افزایش می دهد

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *